Vervoersbeleid
Vervoer is niet alleen onmisbaar voor de rest van de economie, het is ook zelf een belangrijke economische sector. De overbelasting van wegennet en vliegroutes kost echter elk jaar Europa ongeveer 1% van zijn bbp en dat bij een nog steeds toenemend passagiers- en goederenvervoer. Het vervoer is weliswaar energie-efficiënter geworden, maar is nog steeds voor 95% van zijn energiebehoefte afhankelijk van olie. De uitstoot van broeikasgassen in de transportsector zal moeten worden verlaagd om te voorkomen dat de aarde verder opwarmt. Het aantal verkeersongevallen is de laatste jaren aanzienlijk afgenomen, maar gaat nog steeds gepaard met aanzienlijke maatschappelijke kosten.
Het is daarom niet vreemd dat de overheid een meervoudige beleidsdoelstelling kent: in alle Westerse landen streeft ze naar een efficiënt, veilig, gegarandeerd en duurzaam vervoer. Maar hoe is dit te realiseren? Door mijn ervaring met het ramen van beleidseffecten en het monitoren van beleid kan ik ondersteuning bieden bij het realiseren van beleidsdoelen en de afwegingen die daarbij relevant zijn.