Economie

Tijdens mijn studie algemene economie en als student-assistent aan de Universiteit Maastricht (1984-1990) heb ik mij met name gespecialiseerd in ruimtelijk-economische vraagstukken. Tijdens mijn werkzaamheden bij Rijkswaterstaat (1991-1995), onderzoeksbureau ECORYS (1995-2004), Goudappel-Coffeng (2005-2006) en als zelfstandig professional (vanaf 2006) heb ik uiteenlopende transport- en ruimtelijk-economische vraagstukken geanalyseerd.

Ik heb ervaring met:

  • ramingen van de ontwikkeling van het vervoer (alle vervoerwijzen) en het effect daarvan op de economie
  • transport- en haveneconomische vraagstukken
  • analyse van beleidsvoorstellen en evaluatie van effecten op de economie
  • analyses waarin de kosten en baten van grote (infrastructurele) projecten tegen elkaar worden afgezet: kosten-batenanalyses, businesscases, risico-analyses en PPC/PSC-analyses
  • opstellen en doorrekenen van lange termijn scenario’s

Voorbeelden

  • REDEFINE, ‘Relationship between Demand for Freight-transport and Industrial Effects’
  • De economische rol van de handels- en distributiefunctie voor de Nederlandse economie (‘ROLGOED’)
  • Economische betekenis vervoer gevaarlijke stoffen
  • Marktpotentieel van een hoge snelheids tunnel transport systeem
  • Onderzoeksleider internationale (en MIRT) verkenning toegankelijkheid Kanaalzone Gent-Terneuzen
  • Economische consequenties van de liberalisering van de droge ladingvaart
  • Economische effectrapportage Ontwerp-PVVP
  • Elektronische kilometer heffing voor zwaar vrachtverkeer in de Europese Unie
  • Functionele analyse van het goederenvervoer
  • Internationale concurrentiepositie van de haven van Rotterdam
  • Invloed van hogere transportkosten op de Europese concurrentiepositie
  • Kosten-baten analyse van een ‘safety culture’ bij transportbedrijven
  • Kosten en baten van uitbreiding van de EU voor de transportsector
  • Ontkoppeling van de economische groei en de groei van het goederenverkeer
  • Raamwerk economische betekenis mainports
  • Studie naar prijselasticiteiten in goederenvervoer
  • Textielketenanalyse
  • Wederzijds economisch belang tussen de haven van Rotterdam en het Europese achterland