Verkenningen en Planuitwerking
In Nederland is het verplicht om voor verkenningen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) een zogenoemd Overzicht Effecten Investeringen (OEI) op te stellen conform de methodiek van de kosten-baten analyse (KBA). Het kader is van toepassing op alle rijks- en grote regionale infrastructuurprojecten, waterprojecten en integrale gebiedsverkenningen. Een basisversie van het format is ook nuttig voor kleinere projecten.
Uitkomsten van verkeers- en ruimtelijke modellen, kostenramingen en milieu-effectenrapportages (plan-MER) vormen de belangrijkste input voor de KBA. Met mijn brede en diepgaande kennis van deze studies alsmede van de KBA ondersteun ik binnen verkenningen en planuitwerkingen beleidsmakers met diverse afwegings- en afstemmingsvraagstukken. Als kenner van de advieswereld kan ik bovendien zorgen voor een tijdige en efficiënte inkoop en uitvoering van de benodigde (deel)studies voor een KBA.
Project uitgelicht
Ook Vlaanderen kent een standaardmethodiek voor een kosten-baten analyse. Als onderzoeksleider van de internationale (en MIRT) verkenning naar de toegankelijkheid van de Kanaalzone Gent-Terneuzen heb ik de Nederlandse en Vlaamse methodiek samengebracht.
Taken en verantwoordelijkheden waren: