Economische analyse

Tijdens mijn studie algemene economie aan de Universiteit maastricht (destijds Rijksuniverstiet Limburg) en mijn werkzaamheden als student-assistent ging mijn interesse vooral uit naar ruimtelijk-economische vraagstukken. Mijn werkervaring na mijn afstuderen in 1991 omvat een groot aantal economische analyses m.b.t. uiteenlopende transportvraagstukken:

  • infrastructuur en havens
  • goederenvervoer en logistiek
  • benutting en beprijzing

Mijn dienstverlening bestaat uit het uitvoeren, leiden en begeleiden van kosten-baten analyses, multi-criteria analyses, businesscases, risicoanalyses, PPC/PSC-studies en studies naar beleids- en economische effecten. Bovendien heb ik ruime ervaring met marktverkenningen en het bouwen van toekomstscenario’s (veelal in workshops met beleidsmakers en/of stakeholders).

Voorbeelden

  • ATENCO, ‘Analysis of TEN ports’ Cost Structures’
  • Economische consequenties van de liberalisering van de droge ladingvaart
  • MIRT verkenning en MKBA toegankelijkheid Kanaalzone Gent-Terneuzen
  • Invloed van hogere transportkosten op de Europese concurrentiepositie
  • Kosten-baten analyse elektronische kilometer heffing voor zwaar vrachtverkeer in de Europese Unie
  • Kosten en baten van uitbreiding van de EU voor de transportsector
  • Kosten-baten analyse van een ‘safety culture’ bij transportbedrijven
  • Mogelijkheden tot ontkoppeling van economische groei en goederenvervoer
  • Opzet van een financieel systeem voor het milieuvriendelijk slopen van zeeschepen
  • Prijselasticiteiten in goederenvervoer
  • REDEFINE, ‘Relationship between Demand for Freight-transport and Industrial Effects’
  • Spin-off van Europese Logistieke Centra in Nederland
  • Analyse en beleidsadvisering logistieke centra in Bulgarije
  • Concurrentie- en milieueffecten van stringentere regelgeving voor stadsdistributie in Amsterdam
  • Economische analyse van het belang van een betrouwbare reistijd in het Rotterdamse havengebied
  • Economische betekenis vervoer gevaarlijke stoffen
  • Economische effectrapportage ontwerp-PVVP
  • Economische en infrastructurele noden van een hedendaags logistiek centrum
  • Economische rol van de handels- en distributiefunctie voor de Nederlandse economie (‘ROLGOED’)
  • Evaluatie van ‘Trade & Distribution Centres’
  • EWALD, ‘Early Warning Analysis Logistics Developments’
  • Feiten en cijfers omtrent de maatschappelijk-economische betekenis van goederenvervoer
  • Functionele analyse van goederenvervoer
  • Goederenstroomanalyses en rol van mainports in logistieke ketens (bloemen, kleding en soja)
  • Internationale concurrentiepositie van de haven van Rotterdam
  • Kosten en baten centrale distributie bij een chemiebedrijf
  • Kosten-baten analyse van een ‘safety culture’ bij transportbedrijven
  • Logistieke kansen in het ‘Middengebied’
  • Logistiek en havenkeuze in de sector van droge mineralen
  • Marktpotentieel van een hoge snelheids tunnel transport systeem
  • Mogelijkheden tot ontkoppeling van economische groei en goederenvervoer
  • Opstellen en monitoring economisch-ruimtelijke visie Hillegersberg-Schiebroek
  • Opstellen plan van aanpak voor een transport-efficiënte economie, gericht op de rol van de overheid als zowel wetgever als inkoper van transportdiensten
  • Opzet van een raamwerk ter bepaling van de economische betekenis van mainports
  • Pilot projecten voor business statistieken in Oost-Europa
  • PROTRANS, studie naar logistieke dienstverleners en logistieke regio’s in Europa
  • Raamwerk economische betekenis mainports
  • SMILE, Scenario Model Integrale Logistiek en Economie
  • SULOGTRA, studie naar supply chain management, logistieke trends en goederenvervoer
  • Textielketenanalyse
  • TRILOG, Supply chain management in de Europese Unie
  • Vervoeren en Verankeren, studie naar Value Added Services en doorvoerstromen
  • Voorspellingen van toekomstige containeroverslag, distributieactiviteiten en bulk-cargo in de ‘Pearl River Delta’ (China) en bijbehorende ruimtebehoefte
  • Waarde van de Scheepvaartnetwerken op het Nederlands deel van de Noordzee en in de Delta
  • Wederzijds economisch belang tussen de haven van Rotterdam en het Europese achterland